IP-Support Jagtvej 208, 2100 København Ø Tlf: +45 6053 6110 Mail: [email protected]

IP-Support har en del kunder, der har været udsat for den seneste lavteknologiske telefonfidus, som cirkulerer lige nu. Der bliver ringet op til en masse mennesker i lande som Danmark, Tyskland, Sverige, England og sandsynligvis flere lande. Fidusen er egentlig ret simpel: De der ringer op, foregiver at være fra en afdeling i Microsoft, der har modtaget oplysninger om, at din computer er inficeret med malware, virus eller lignende. De flinke mennesker vil så tilbyde, gratis, at kontrollere og rense computeren. Hvis offeret så giver adgang til dette, beder de offeret om, at udføre bestemte handlinger, herunder at skrive nogle kommandoer, som vil narre en ikke-erfaren bruger, der så viser, at computeren faktisk er inficeret. malware, virus+ ip-support.dkHer er det vigtigt at vide, at der faktisk ikke er en sådan afdeling hos Microsoft og at de aldrig ville ringe til privatpersoner om eventuelle PC-infektioner. Så hvis du nogensinde får et opkald “fra Microsoft om, at der er noget galt med din computer, at den er inficeret eller måske noget helt andet – så venligst – bare læg på! Det telefonfidusen går ud på er, at få fri adgang til computeren og så efterfølgende rippe den stille og roligt for penge, der så overføres til forskellige PayPal-konti.

Hvad er symptomerne på en inficeret computer?

Det er ikke let at vide, om computeren er blevet kompromitteret og inficeret med virus eller andet møg. Udviklere af vira, orme, trojanere, spionprogrammer og andet godt, arbejder konstant på at skjule deres koder og færdigheder samt hvordan metoderne for hvordan programmer virker på inficerede computere.Derfor er det vigtigt, at følge rådene i vejledningen og i særdeleshed, at installere internet-sikkerhedsprogrammer, installere operativsystemets og programmernes opdateringer og regelmæssigt tage sikkerhedskopi af dine data.Det er meget vanskeligt at udarbejde en liste med symptomer på en kompromitteret computer, da samme symptomer også kan være opstået af problemer eller fejl i hard- eller softwaren.Her er nogle eksempler:
  • Din computer opfører sig underligt, dvs. på en måde, du ikke har set før.
  • Du ser uventede meddelelser eller billeder.
  • Du hører uventede lyde, som afspilles tilfældigt
  • Programmer starter uventet.
  • Din personlige firewall meddeler, at et eller flere programmer har forsøgt, at oprette forbindelse til internettet (og det er ikke et program, du har kørt).
  • Dine venner siger, at de har fået underlige e-mails fra din adresse, men du har ikke sendt dem noget.
  • Computeren ”fryser” ofte, eller forskellige programmer begynder at køre langsomt.
  • Du får mange meddelelser om systemfejl.
  • Operativsystemet indlæses ikke, når computeren startes
  • Du kan se, at filer eller mapper er fjernet eller er blevet ændret.
  • Du lægger mærke til harddiskadgang (vises af en af de små blinkende lamper), når du ved, at der ikke køres nogen programmer.
  • Din browser opfører sig uberegneligt. Du kan f.eks. ikke lukke et browservindue.

Hvad kan du så gøre ved det?

Gå ikke i panik, hvis du kommer ud for noget af ovenstående. Du kan have problemer med hard- eller software i stedet for en virus, en orm eller en trojaner. Du skal gøre sådan:

Afbryd computerforbindelsen til internettet.Hvis operativsystemet ikke indlæses, starter du computeren i fejlsikker tilstand (når du starter computeren, holder du F5 nede og vælger så Fejlsikker tilstand” i den viste menu), eller booter den via f8 tasten – på samme måde som F5, kan man få mulighed for, at lave en genoprettelse, fra et givent punkt, eller gennemfører en reparation af systemet.Kontroller, at dine antivirus er aktuel.Hvis muligt undgår du at downloade opdateringer via den computer, som du mener, er kompromitteret, og bruger i stedet en anden computer til det (f.eks. en vens computer). Vigtigt: Hvis computeren er inficeret, og du forbinder den til internettet, kan et skadeligt program sende vigtige oplysninger til en hacker et andet sted, eller sende sig selv til personer, hvis e-mailadresse er lagret i computeren. Hvis computeren er tilsluttet et lokalt netværk (LAN), afbryd da forbindelsen til netværket, til du er sikker på at du ikke spreder vira eller andre dårligdomme. Scan hele computeren.Hvis du har opdaget et skadeligt program, følger du anvisningerne fra din internet-sikkerhedsudbyder. I de fleste større sikkerhedsprogrammer findes der mulighed for at desinficere inficerede objekter, som kan være inficerede i karantæne og for at fjerne orme og trojanere. De opretter også en rapportfil med navne på inficerede filer og skadelige programmer, som er på computeren.Hvis internet-sikkerhedsprogrammet ikke finder noget, er der formentlig ingen skadelige programmer på computeren. Kontroller hard- og software, som er installeret på computeren (fjern programmer uden licens og spam-filer), og kontroller, at du har installeret de seneste programfixer for operativsystemet og programmerne. Om nødvendigt kontaktes internet-sikkerhedsleverandørens tekniske support-afdeling for at få flere råd. Du kan også bede om oplysninger om, hvordan du sender en fil med et eksempel, som kan analyseres af en virusekspert

IP-Support anbefaler: Kaspersky sikkerhedspakke.

Kaspersky har vundet et utal af priser, herunder prisen som det mest sikre PC sikkerhedsprodukt igennem rigtig mange år. – alternativt, er F-secure, som vi kender fra TDC Sikkerhedspakken, et ganske godt produkt, hvis man ikke vil bruge alt for mange penge på husstandens IT-sikkerhed. Skal det være gratis anti-virus, vil beskyttelsen altid være lavere, men Microsoft eget Microsoft Security Essential, kan stærkt anbefales.